Reklamácia tovaru z Eshopu

REKLAMÁCIA TOVARU Z E-SHOPU

Pre žiadneho  prevádzkovateľa e-shopu nie je príjemné, ak sa mu tovar vráti či už kvôli tomu, že bol poškodený alebo zákazník  ho vrátil bez udania dôvodu v zákonnej lehote na čo má nárok. Reklamácia tovaru zakúpeného cez e-shop má svoje špecifiká a nasledovné povinnosti má aj predávajúci.

POVINNOSTI PREDAJCU

Ako predajca máte povinnosť informovať o spôsobe a podmienkach reklamácie . Obchodné podmienky musí mať predávajúci zverejnené na webovej stránke   a musia byť vypracované správne a v súlade s  platnými zákonmi.  V prípade, že si tieto informačné povinnosti nesplníte alebo máte  v obchodných podmienkach  uvedené nepresné  ustanovenia, vystavujete sa riziku udelenia sankcie zo strany SOI.

Ďalšou povinnosťou je nahradiť tovar za správny, opraviť, prípadne znížiť cenu alebo vrátiť peniaze (len v prípade, že oprava nie je možná).  Ako aj  vydať písomné potvrdenie o reklamácii, kde budú spísané chyby produktu, či bol produkt vymenený, prípadne došlo k odstúpeniu od zmluvy a následnému vráteniu peňazí.

Právny rámec obchodných podmienok Základná právna úprava obchodných podmienok je obsiahnutá v  zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník a  zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.

Za aké chyby zodpovedá prevádzkovateľ e shopu

Existujú dva dôvody pre ktoré má váš zákazník možnosť  tovar vrátiť. Prvý z nich je  reklamácia pre dodaný chybný tovar, ktorý mal vadu už pri prevzatí a druhý je reklamácia tovaru v záručnej dobe. Práva z vadného plnenia si klient nemôže uplatniť ak vedel o vade pred prevzatím tovaru, vadu sám spôsobil alebo uplynula  záručná doba.

Musíte akceptovať aj  možnosť odstúpenia od zmluvy. Váš zákazník ju tak môže vykonať do 14 dní bez udania dôvodu. Vtedy ste povinný  vrátiť zaplatenú cenu a kupujúci je povinný vrátiť zakúpený tovar.

DODANIE CHYBNÉHO TOVARU – 2 ROČNÁ ZÁRUKA

Zo zákona je záručná doba na tovar 24 mesiacov (či už v internetovom obchode alebo v kamennej predajni). Záručná doba je obdobie, počas ktorého môže váš zákazník tovar reklamovať.  Ako predávajúci ste  zodpovedný za dodanie chybného tovaru.  Bez ohľadu na to, kde  zákazník  tovar kúpil (cez internet, v obchode alebo prostredníctvom zásielkového predaja),  má vždy právo na minimálne dvojročnú bezplatnú záruku.

Ak je tovar zakúpený  kdekoľvek v EÚ, chybný, nezodpovedá opisu alebo nie je funkčný,  ako predajca máte povinnosť  ho bezplatne  opraviť alebo vymeniť, resp. vrátiť plnú kúpnu cenu alebo poskytnúť zľavu na výrobok zákazníkovi.  Zákazník môže   požiadať aj o úplné alebo čiastočné vrátenie peňazí len vtedy, keď oprava alebo výmena tovaru nie je možná. Záručné obdobie trvá 2 roky a v prípade použitého tovaru sa môže skrátiť na 1 rok.

ODSTÚPENIE OD ZMLUVY V- 14 DŇOVEJ ZÁKONNEJ LEHOTE

Spotrebitelia v EÚ majú právo vrátiť tovar zakúpený online alebo prostredníctvom iných typov predaja na diaľku  do 14 dní a získať úplnú náhradu zaplatenej ceny. Môžu tak urobiť z akéhokoľvek dôvodu. Existuje niekoľko výnimiek kedy si spotrebiteľ nemôže uplatniť tento zákon.  Štrnásťdňovú lehotu si váš zákazník  nemôže uplatniť  ak ste mu predali:

  • letenky a lístky na vlak, na vstupenky na koncert, hotelové rezervácie, rezervácie áut na prenájom a stravovacie služby na konkrétny deň,
  • jedlo a nápoje (v prípade pravidelných dodávok ),
  • tovar vyrobený na objednávku alebo personalizovaný tovar (napr. oblek na mieru),
  • zvukové alebo obrazové záznamy alebo počítačový softvér, ako sú napr. DVD, v uzavretom obale, ktoré boli po prevzatí rozbalené,
  • online digitálny obsah po začatí sťahovania alebo strímingu tohto obsahu, ak ste si ho predtým odsúhlasili,
  • tovar zakúpený od súkromnej osoby a nie od spoločnosti/obchodníka
  • urgentné opravy a zmluvy o údržbe

Tento zoznam nie je úplný, keďže sa jedná o špecifickosť každého predajcu. Lehota na zváženie sa skončí po 14 dňoch od prevzatia tovaru.

Poznámka: Je potrebné rozlišovať medzi uplatnením zodpovednosti za vady tovaru a uplatnením práva zákazníka na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v lehote 14 dní, ktoré môže váš zákazník využiť z akéhokoľvek dôvodu, a ktorým, na rozdiel od reklamácie, dochádza k zrušeniu kúpnej zmluvy.
 

Predchádzajúci

Nasledujúci

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.